Historie přípravy obchvatu města
V poslední době (psáno v r. 2008) jsem musel na různých jednáních, na stránkách regionálního tisku i v osobních rozhovorech, několikrát vyvracet pochybnosti o postupu města Česká Skalice při přípravě stavby silničního obchvatu v letech 1990 až 2000 – tedy v době, kdy jsem měl čest zastávat post starosty města.
Trocha nedávné minulosti
Myslím si, že je zbytečné připomínat složitou situaci v našem státě po listopadu 1989, zásadní společenské a politické změny a v neposlední řadě i změny práva vlastnit a svobodně nakládat se svým majetkem. Náprava některých majetkových křivd – restituce a privatizace státního majetku, byly zásadní záležitosti, které ovlivnily i přípravu stavby obchvatu České Skalice.
Již před rokem 1989 byl obchvat plánován a byl zanesen i v územním plánu města. Ovšem po restitucích byl z poměrně jednoduchého úkolu – postavit silnici na pozemcích státu, úkol daleko složitější, neboť vlastníků, kterým byly jejich pozemky po právu vráceny, byly najednou stovky!
Jaký byl zvolen postup
Za této situace jsem v tehdejším městském zastupitelstvu prosadil postup, který byl myslím úspěšný. Spočíval v úzké spolupráci s investorem stavby obchvatu (nyní Ředitelství silnic a dálnic ČR), a to hlavně v pomoci při výkupech pozemků potřebných pro stavbu. Jednalo se o pomoc při uzavírání dohod o výkupech pozemků a zabránění sporů, které by mohly zásadním způsobem oddálit zahájení stavby. Ve více jak stovce případů město vykoupilo za tržní ceny “zbytkové pozemky” a pozemky na výměnu od soukromých vlastníků, a ty za úřední ceny převedlo na investora.
Nechci unavovat statistikou, ale jasný je následující fakt. Ke konci roku 2000, kdy jsem odcházel z funkce starosty města, byly všechny pozemky potřebné pro stavbu obchvatu města (s výjimkou třech) vykoupeny. Tyto výjimky byly následující:
- Pozemky pana Paseky a Biruly ve Spytě.
- Provozovna sběrných surovin.
V těchto případech bylo ale připraveno a s vlastníky předjednáno řešení spočívající ve vykoupení okolních pozemků na výměnu a jejich výměna se souhlasem městského zastupitelstva v jejich prospěch. Toto se v prvním případě v lokalitě Spyta následně stalo.
Sběrné suroviny
Do dnešních dní se táhnoucí problém provozovny sběrných surovin si ale vyžaduje podrobnějšího vysvětlení. I v tomto případě se město snažilo napomoci dohodě mezi vlastníkem a investorem. Vzhledem k tomu, že vlastník provozovny měl zájem dále podnikat a nechtěl provozovnu zrušit, bylo městem přistoupeno rovněž k výkupu okolních pozemků a k pomoci řešit další možné fungování provozovny sběrných surovin. Podařilo se vykoupit sousední pozemek a další sousedící pozemek státu byl pro budoucí výměnu zablokován. Město se usnesení zastupitelstva zavázalo finančně přispět vlastníkovi provozovny i na pořízení projektu přemístění provozovny. Dále jen heslovitá fakta:
- Po roce 1990 byla provozovna sběrných surovina vydána v restituci státním podnikem Sběrné suroviny původním vlastníkům. Město nemělo žádnou možnost restituci zabránit.
- Následně restituenti prodali provozovnu manželům Jirouškovým. Město opět nemělo žádnou možnost prodeji zabránit.
- Takzvaná “stavební uzávěra” ani územní plán města nemohl převodům nemovitostí zamezit. V takovém případě omezuje vlastníka toliko v provádění zásadních rekonstrukčních stavebních úprav nemovitostí, které jsou stavbou ve veřejném zájmu zasaženy. Vlastník nesmí provádět přestavby a rekonstrukce bez souhlasu stavebního úřadu. Žádné zásadní stavební úpravy na zasažených nemovitostech činěny nebyly (jedná se jen o některé z objektů provozovny sběrných surovin).
- I po skončení mého působení ve funkci starosty města jsem se snažil stavbě obchvatu města pomoci. Byl jsem nadále nápomocen vedení města a to nejen radou a svými zkušenostmi. Jako senátor jsem prosadil uspíšení platnosti nového zákona o vyvlastnění, který zavedl násobně lepší podmínky pro oceňování výkupů nemovitostí pro stavby ve veřejném zájmu – tato úprava platí již od 1. 7. 2006! Vedení města jsem předem na tuto úpravu upozorňoval a podrobně o ní informoval v předstihu téměř půl roku.
Závěrem
Asi by se některým našim spoluobčanům líbilo najít viníka problémů spojených s dokončením stavby obchvatu města Česká Skalice. Ale on žádný konkrétní a úmyslný viník není a výkřiky o tom, že se stavba za stavu neúplného majetkového vypořádání neměla zahajovat jsou nanejvýš směšné! Proč? Protože by stavba dodnes nemohla být zahájena a je otázkou, zda by i kdy v budoucnu byla! Nedostala by před stavbou obchvatu České Skalice náhodou prioritu stavba dálnice z Hradce Králové nebo jiný politicky prosazovaný silniční projekt?
Stavba obchvatu bude v dohledné době dokončena a já věřím, že i v posledním případě to bude dohodou – tedy tak, jak bylo v celé době přípravy stavby postupováno. Pro dohodu jsou připraveny jak pozemky tak právní rámec stavebního zákona a zákonů souvisejících.
Bc. Petr Fejfar (zveřejněno roku 2008)
Aktualizační dovětek
Stavba obchvatu města byla v listopadu minulého roku dokončena. Z posledního odstavce předcházejícího textu vyplývá, že to bylo tak, jak jsem předpokládal a věci připravoval. Do procesu dohodování po roce 2008 aktivně vstoupil nový královéhradecký hejtman Bc. Lubomír Franc. Ten byl schopen se s majiteli provozovny sběrných surovin dohodnout a zkoordinoval činnost Ředitelství silnic a dálnic Hradec Králové a městského úřadu. Ke cti našeho městského zastupitelstva je třeba připsat, že pro směnu připravené pozemky bez výhrad a podmínek uvolnilo.
20. 9. 2010 Bc. Petr Fejfar